Ketulusan di kala sukar, bila benar diperalat batil

Kebenaran mempunyai harga yang sangat tinggi, yang perlu dibayar untuk keselesaan dan kepuasannya. Betapa sukarnya bagi seseorang hidup dalam kehidupan, di mana kebatilan mengatasi kebenaran. 

Sebagaimana segelintir manusia melakukan kerja mereka yang membina kebatilan di atas kebatilan, sedangkan di permukaannya kebenaran dibuktikan sebagai kebenaran atas nama agama, pemalar dan hujah-hujah lemah yang lain berkata: “Jika kamu mahu untuk mengawal orang yang jahil, hendaklah kamu menutupi setiap kebatilan atas nama agama.” 

Berapa ramai orang yang licik melakukan ini, dengan cepat mendalihkan pendapat mereka dengan ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis Nabi, tanpa pemahaman yang benar tentang tafsiran ayat itu, atau pemahaman yang betul tentang makna teks hadis tersebut.

Sebahagian mereka dengan cepat meletakkan kritikan juga hukuman berikutan percanggahan pendapat yang patut diteliti, ditegaskan dan diperbetulkan. 

Sedarkah kita, tergesa-gesa dalam perkataan dan perbuatan adalah lebih berbahaya kepada negara dan agama daripada musuh yang paling besar dan orang yang menggunakan alat kebenaran untuk menegakkan kebatilan adalah pencetus ketidak sejahteraan.

Kebenaran sentiasa jelas dan hanya orang yang berjiwa besar mendapat petunjuk, yang mengikuti setiap perkataan yang membawa kepadanya. Ia jauh dan hanya dapat dicapai oleh mereka yang berusaha dan bersusah payah, sama dengan kesenangan untuk mencapainya adalah mudah, mencapainya dalam sekelip mata, semua jalan berturap menuju ke sana, dan persoalannya betapa kerap, kebenaran bercampur dengan kebatilan?

Tidaklah aneh dalam apa pun, kerana kita adalah manusia dan semestinya lemah. Seringnya, setiap orang yang menyeru kepada kebatilan disambut, dengan sorakan, dan sokongan. 

Namun, tidak ada kebangkitan untuk kebatilan kecuali, lalai dalam kebenaran, sebagaimana kata Al Ghazali: “Kekalahan datang dari dalam diri kita, kitalah yang menciptanya dan tidak ada yang lain.”

Kebenaran yang menggetarkan

Ini bersesuaian dengan firman Allah Subhanahu Wa Taala dalam Surah An-Nisa ayat 135:

“Wahai orang-orang yang beriman! Hendaklah kamu menjadi manusia yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun terhadap diri kamu sendiri, atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu. Kalaulah orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin (maka janganlah kamu terhalang daripada menjadi saksi yang memperkatakan kebenaran disebabkan kamu bertimbang rasa), kerana Allah lebih bertimbang rasa kepada keduanya. Oleh itu, janganlah kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu tidak menyeleweng dari keadilan. Dan jika kamu memutar-balikkan keterangan ataupun enggan (daripada menjadi saksi), maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.”

Tidak dinafikan, kita hidup dalam dunia terbuka yang terdedah kepada isu, sentimen, juga polemik, apalagi dengan perkembangan teknologi, media sosial dan kecerdasan buatan (AI), agar ‘pengepam media’ dengan keadaan yang sebenarnya untuk sampai kepada semua masyarakat, merentasi sempadan geografi dan politik.

Namun, persoalan yang sering timbul, “bagaimanakah seseorang itu, dalam menghadapi ribut media ini, membezakan antara kebenaran dan pembohongan? 

Apakah yang mendorong seseorang itu untuk berbohong dan memutarbelitkan fakta? Bolehkah menyembunyikan atau memalsukan kebenaran dibenarkan untuk alasan yang baik?”

Dengan kata lainnya, bolehkah kita hidup tanpa perlu berbohong demi tujuan yang benar? Hakikatnya, kebenaran mesti diberitahu dan diisytiharkan, bukan hanya dipelajari. Sedarkah kita, kehidupan yang kaya dengan pengalaman sepanjang sejarah, telah mengajar diri bahawa kejahatan kadang-kadang boleh menjadi hamba kebaikan, dan kesakitan boleh menjadi satu cara rawatan penyembuhan.

Di antara sekian banyak umat Islam ini, tentu akan ada seseorang atau sekumpulan yang diperingatkan Allah Subhanahu Wa Taala untuk menyampaikan kebenaran dan menyebarkannya, tidak lain dan tidak bukan kerana agama yang mulia ini, tidak bergantung kepada sesiapa pun, tidak kira berapa hari atau berapa tahun telah berlalu, sesuatu itu.

Al-Hafiz Abd al-Azim al-Mundhiri dalam kitab At-Targhib wa al-Tarheeb berkata: Daripada Abu Dzar r.h , menasihatiku untuk mengamalkan sifat-sifat yang baik: beliau menasihati supaya tidak melihat kepada siapa yang berada di atasku, tetapi melihat kepada siapa yang berada di bawahku, memerintahkan aku untuk mencintai orang-orang miskin dan dekat dengan mereka serta kepada mereka kerabatku, walaupun aku berpaling. Dirinya menasihatiku supaya tidak takut kepada celaan orang yang menyalahkan kerana Allah, mengingatkan diriku supaya berkata benar walaupun ia pahit dan tidak adakekuatan melainkan dengan pertolongan Allah, kerana ia adalah salah satu daripada khazanah Syurga.

Kebenaran tiada Kompromi

Majalah Perancis ‘Question de Philo’ mengupas isu yang dikeluarkan pada musim luruh tahun 2023 lalu, di bawah tajuk “Menolak Pembohongan – Bolehkah Kita Hidup dengan Kebenaran?”

Persoalan yang timbul, “Apakah yang menyebabkan seseorang itu berbohong? Apakah yang menghalang diri daripada hidup dengan kebenaran?”

Menurut kupasan itu, salah satu sebab seseorang itu berbohong adalah kerana takut akan hukuman yang tidak adil, kurang pemahaman, mengabaikan dan pengecualian. Oleh itu, individu itu mencipta alasan tertentu untuk dirinya sendiri bersandar. Tetapi disebabkan melakukannya sekali, menjadikannya terdorong untuk sering berbohong.

Kedua, ketakutan individu itu akan menunjukkan kelemahannya, kerana kita adalah manusia dan sifat mendorong seseorang untuk tunduk kepada orang lain agar mereka menerima dirinya, walaupun kadang-kadang terpaksa berbohong untuk menjaga reputasi di hadapan orang lain.

Ketiga, seseorang itu mungkin berbohong untuk hidup bersama dengan lebih baik.

Keempat, apa yang mendorong seseorang untuk berbohong adalah apa yang dipanggil ‘kebenaran yang kejam,’ kerana kebenarannya tidak selalu boleh diterima kerana ia boleh membahayakan mereka yang terlibat.

Bagi Plato, kebenaran selalunya menyakitkan pendengar dan juga pembicaranya. Oleh itu, sebahagian masyarakat hidup berdasarkan beberapa rahsia dan pembohongan. Namun, hanya kerana kebenaran itu menyakitkan dan merosakkan, adakah ia perlu menjadi alasan yang mencukupi untuk tidak menyatakannya?

Kelima, ilusi mencipta kehidupan peribadi, kerana sesetengah orang hidup dengan pembohongan untuk mencipta kehidupan yang lebih baik bagi diri mereka sendiri. Ada orang yang boleh hidup dengan pembohongan sepanjang hidupnya. Menurut pakar psikoanalisis Pascal Neveu, pembohong itu hidup melalui pandangan orang lain terhadapnya dan cuba dilihat oleh orang lain sebagai yang ingin dikenali oleh orang ramai.

Jangan normalisasikan

Majalah National Geographic memetik kata-kata seorang pakar dalam bidang etika di Universiti Harvard Cecilla Bock, “berbohong adalah salah satu cara paling mudah untuk mendapatkan pengaruh, berbanding cara lain berbohong untuk mendapatkan wang atau kekayaan seseorang adalah lebih mudah daripada memukulnya atau merompak bank.”

Barangkali, sukar untuk mengetahui hikmah atau manfaat dan kemudaratan yang akan diperolehi daripada mendedahkan semua pembohongan, tetapi yang pasti dunia akan kelihatan berbeza sama sekali daripada sekarang. 

Pascal Neveu, pengarang buku “mentir pour mieux vivre ensemble (Kami berbohong untuk hidup bersama lebih baik),” di mana dia menganggap berbohong sebagai sebahagian daripada kehidupan seseorang, dengan berkata: Kita pada masa yang sama adalah pelakon, mangsa, dan terlibat dalam pembohongan. Mengapa seseorang itu berbohong?

Di mana dan dengan siapa kita belajar berbohong? Apakah tujuan kita berbohong? Adakah mereka agen keamanan atau pencetus konflik?

Adakah kita dapat mengesannya dan dengan cara apa? Adakah kita menetapkan had untuk diri kita sendiri? Tanpa menilai atau memburukkan pembohongan, kita perlu merenung apa itu kejujuran, dan apakah kebenaran?

Siapa yang memiliki kebenaran? Apakah hubungan antara pembohongan dan ego? Bilakah kita berhenti membezakan antara realiti dan penipuan?

Mewujudkan satu usaha pengesanan berdasarkan tiga kategori utama pembohongan boleh menjadi amaran untuk memahami sama ada seseorang itu telah meninggalkan dunia pembohongan untuk melindungi diri atau tenggelam dalam penafian kewujudan sendiri?

Siapa pun kita, seharusnya lebih peka dalam perkara-perkara yang melibatkan sensitiviti masyarakat. Setiap tindakan, kata-kata perlu didahului dengan pertimbangan terwajar dan hikmah agar pembohongan mampu kita sekat di dunia ini. Walaupun sukar, namun ia perlu untuk kesejahteraan yang berpanjang bagi meraih keredhaan Allah Subhanhu Wa Taala.

Kebenaran mungkin menyakitkan dan keras, tetapi kesan apabila mengetahui bahawa seseorang itu telah membohongi diri sendiri adalah lebih kejam dan mengejutkan, terutamanya apabila seseorang mendapati bahawa dirinya adalah mangsa pembohongan yang menjejaskan perjalanan dalam hidupnya hingga menyebabkan dirinya hilang kepercayaan kepada orang lain.

Walaupun menyatakan kebenaran sesuatu yang mencabar, ia tetap penting untuk kesihatan peribadi dan masyarakat.

Dalam era maklumat ini, kemampuan untuk membezakan fakta daripada fiksyen dan keberanian untuk bercakap benar adalah kemahiran yang sangat berharga.

Menjelaskan kebenaran mungkin tidak selalu mudah, tetapi ia adalah langkah penting dalam membina dunia yang lebih adil dan beretika. Sebagai individu dan masyarakat, kita perlu terus menghargai dan memperjuangkan kebenaran, walaupun ia sukar.

Sedarkah, kita hidup di zaman ketika kebenaran amat sukar diterima apalagi dijelaskan? Tetapi, teruskanlah memperjuangkannya.

ATRIZA UMAR (Felo Nusantara Academy for Strategic Research)